Fjordland: Nye målgrupper har skabt vækst

Onsdag, september 6, 2017

Som mange andre har bådudlejningsfirmaet Fjordland kæmpet med manglende kunder i lavsæsonen, mens der har været fuldt booket i højsæsonen. Fjordland har tænkt ud af boksen og har med forskellige tiltag nu formået at forlænge sæsonen, få nye kunder og øge omsætningen.

 

Lystfiskerture er et hit!
I skolesommerferier har Fjordland haft alle både booket. Hér har familier nydt hinandens selskab i de sejlende sommerhuse i smukke omgivelser i Roskilde Fjord og Isefjord. I lavsæsonen har der dog været tomt.

Fjordland begyndte derfor at tænke i nye målgrupper og erfarede, at der var et potentiale i at henvende sig til fx lystfiskere i lavsæsonen: ”Vi har fået flere forespørgsler på herrefisketure, og uden for højsæsonen har vi også mulighed for at være mere fleksible med udlejningerne, så det fx er muligt kun at booke en båd for en enkelt weekend”, forklarer Sanne Svanholt, der ejer Fjordland med sin mand, Kenneth Svanholt.

Netop i lavsæsonen har Fjordland dermed bedre mulighed for at imødekomme disse kunders ønsker, idet der hér er mulighed for at være langt mere fleksibel.

Sanne Svanholt nævner desuden, at også firmature er blevet et hit i lavsæsonen. Her er der tale om bådleje for en enkelt dag, hvor en kaptajn sejler båden, og hvor det derfor for kunden blot drejer sig om at have en hyggelig dag på vandet med kollegaer, samarbejdspartnere eller kommende samarbejdspartnere.

 

Værelse med fjordudsigt via airbnb og booking.com
Fjordland har endvidere med stor succes benyttet den mere fleksible lavsæson til at udleje både som overnatningssteder via airbnb.dk og booking.com. I denne sammenhæng bliver bådene udelukkende brugt til overnatning i havn og ikke til sejlads.

Fjordland har dermed både fokus på gæster, der holder oplevelsesferier til vands, og på gæster, der holder ferier til lands, som de kan tilbyde en helt særlig overnatningsoplevelse. Dermed har de ramt helt nye målgrupper - heriblandt internationale turister, der på bookingsider søger på overnatningssteder og finder det spændende at overnatte i en båd med 3 dobbeltværelser og en skøn fjordudsigt midt i det hyggelige havnemiljø.

På nuværende tidspunkt er det kun muligt at booke overnatninger i Holbæk Havn, men Fjordland er i dialog med Roskilde Havn med henblik på også hér at kunne leje en gæsteplads i lavsæsonen.

 

Flere nye tiltag og målgrupper på vej
”Der er kommet nye kunder, sæsonen er forlænget, og omsætningen er øget,” forklarer Sanne Svanholt, som naturligvis er meget glad for de nye tiltag.

Også fremadrettet vil Fjordland forsøge at finde nye muligheder for anvendelsen af deres både og udvide målgruppen.

”Flere og flere ønsker for eksempel at blive begravet til vands ved en såkaldt maritim begravelse. Jeg tænker, at det også kunne blive en mulighed at holde sådanne ceremonier ombord på vores både”, forklarer Sanne Svanholt, som desuden tilføjer, at også bryllupsbilleder taget i de smukke omgivelser fremadrettet vil være en oplagt mulighed i lavsæsonen.

 

Et godt råd: Brug de sociale medier!
Ønsker du gode idéer til at forlænge sæsonen, opfordrer Sanne Svanholt til, at du tager Facebook og andre sociale medier i brug: ”Spørg på Facebook eller lav eventuelt en konkurrence, hvor du kan opsøge gode råd. Måske kommer der 100 dårlige idéer, men hvis der bare er én god i blandt, er det det hele værd.” Sanne Svanholt påpeger desuden, at det er en god anledning til at henvende sig til sine kunder, så alt på de sociale medier ikke blot handler om salg.

Del denne side