Julekampagne Roskilde

Resultater: Julekampagne 2019

3/20/2020
Foto: VisitRoskilde

Jul i Roskilde er noget helt særligt – det ved roskildenserne godt, men det er også et vigtigt budskab at få ud til internationale, nationale og regionale turister. Derfor kørte VisitRoskilde en julekampagne på dels digitale medier og dels i lufthavnen. Nedenfor resultaterne

Roskilde indtog ankomsten i Københavns Lufthavn:

Fra midt i november til udgangen af december blev ankomstpassagerer i Københavns Lufthavn eksponeret for Roskilde via 57 digitale placeringer i bagageområdet. Kampagnen var en film som kan ses eller genses her og den blev vist i alt 819.934 gange i perioden.

Kampagnens mål var 1.781.721 kontakter, men resultatet nåede helt op på 2.097.839 kontakter - altså 316.118 kontakter mere end hvad vi havde regnet med. 

Samlet har vi opnået en eksponeringsfrekvens på lige omkring 3, lige som det skal være. Er frekvensen under 2,5 hænger budskabet nemlig ikke fast og er den over 5 opfattes budskabet som irriterende. 

Roskilde jule-Go-Card oplag på 99.000:

VisitRoskilde producerede til julekampagnen ligeledes et postkort med motiv af Roskildes tårne som kunne trykkes ud og enten bruges som til-og-fra-kort eller hænge på juletræet. Postkortet blev distribueret via Go'Card i landets største byer i et oplag på 99.000.

Digital indsats førte til flere hundredetusinder visninger:

I overensstemmelse med turismepolitikken lagde VisitRoskilde det meste af indsatsen i digital annoncering på Google Ads Search, Display og YouTube og Facebook Ads.

Google Ads Search kørte vi en søgekampagne med 178 keywords og 8 forskellige annoncer målrettet Sjælland og aldersgruppen 18-65. Top-5 over de mest viste og klikkede keywords var:

  1. julemarked Sjælland
  2. Roskilde jul
  3. julemarked
  4. julemarked Sjælland
  5. 2019 Roskilde jul  

Samlet fik vi vist 35.000 annoncer med en CTR på 16,6% - det er mere end tilfredsstillende. 

Google Ads Display:

Bannerkampagne målrettet Googles målgrupper "Shoppere, Livsstil, Mad og drikke, Hus og have, Rejser, Skønhed & Wellness" dvs. segmenter man typisk definerer som pengestærke folk, der bruger byen.

Vi lavede en kampagne overfor "alle i googles displaynetværk" og en overfor "top 50 kommercielle websider i DK". Det viste sig, at klik kostede en del mere i top 50-gruppen, så den kom på pause efter en uge. Visninger i denne kampagne inkluderer f.eks:

  • 189.000 visninger på bt.dk
  • 4.100 på Berlingske.dk,
  • 5.500 på tv2.dk
  • 2.000 på fyens.dk.

Der var kun visninger på f.eks. fyens.dk og jp.dk overfor brugere, som var geografisk placeret på Sjælland. Samlet blev vi i de to kampagner eksponeret i 1.049.000 annoncer med en CTR på 0,08%, som er ganske normalt.

Google YouTube:

Den særlige julefilm blev også vist 45.700 gange som pre-roll på Google YouTube med de samme indstillinger (Sjælland, mellem 18 og 65). Mere end 6.500 så mere end 5 sekunder svarende til at 14% ikke klikkede væk med det samme.

Facebook Ads 

I facebooks annoncenetværk Facebook Ads kørte vi en kampagne med de samme geografiske og demografiske indstillinger. Der blev vist 4 forskellige annoncer på facebook og instagram: samlet resultat 31.300 visninger og 409 kliks dvs. en CTR på 0,13% hvilket er en smule bedre end Ads Display, men rækkevidden var en hel del dårligere.
Vi valgte derfor ganske tidligt at fokusere på Google-delen af kampagnen, da den gav mere trafik og visning for pengene.

Hvad har vi lært: overordnet set var dette en rigtig god kampagne. Vi fik vist rigtig mange bannere og fik en overraskende høj CTR på søgeannonceringen - og forhåbentlig inspireret mange mennesker til at besøge Roskilde ved juletid.