Comwell

Comwell Roskilde: Gæsterne vil spise med grøn samvittighed

9/11/2019
Foto: VisitRoskilde

Lokalt producerede fødevarer på menuen er ikke kun politisk korrekt. Det er også en god forretning.

Restauranter i Roskilde: Det kan lade sig gøre at drive restaurant på lokalt producerede fødevarer. Og det betaler sig. Ikke alene på klimakontoen. Også på bundlinjen. Sådan lyder konklusionen fra Comwell Roskilde, der siden FN i 2015 lancerede de 17 verdensmål for bæredygtig omstilling har drevet restaurant med afsæt i en råvarepolitik, der sikrer, at størstedelen af menuen er lavet af lokalt producerede fødevarer.

Rasmus Rasmussen, der har drevet restauranten de sidste 10 år, indført en klimavenlig råvarepolitik og sikret restauranten det økologiske spisemærke siger:

”Gæsterne vil gerne udfordres og spise med god samvittighed. Stadigt flere gæster og virksomheder kræver lokalt producerede fødevarer på menuen, fordi det indgår i deres CSR-strategi at passe på klimaet. Vores råvarepolitik sikrer, at vi altid bruger lokale råvarer i sæson, fordi vi ønsker at gøre, hvad vi kan for at bidrage til bæredygtig omstilling,”

Klimavenlige serveringer er en stærk historie, som giver gæsterne mere end et måltid. Og det sætter de stor pris på, oplever Rasmus Rasmussen, der nyder at vise gæsterne restaurantens egne urtehaver og bistader, som leverer både honning og smukke blomster i hotellets have. Rasmus tilføjer;

”Gæsterne kan gå ud og se vores bistader, hvor bierne henter næring hjem fra de lokale marker. Fortællingen om lokale råvarer gør det meget lettere at sælge sine middage som gode madoplevelser”,

En god forretning for hele egnen
Hele egnen får glæde af den udvikling, som madfestivalen RO:KOST med fokus på lokalt producerede fødevarer er logomotiv for, mener den konservative gruppeformand i Roskilde Byråd Lars Lindskov, der også er formand for udvalget for Erhverv, Vækst og Globalisering i Roskilde Kommune. Han siger;

”Prioritering af lokalt producerede fødevarer styrker den lokale beskæftigelse, økonomi og sammenhængskraft. Når restauranterne handler lokalt, styrker de den samlede værdikæde, og i fællesskab rækker de dermed langt ud over kommunegrænsen og tiltrækker også gæster fra oplandet. RO:KOST understøtter dermed samhørighed, netværk og en større fortælling om Roskilde som mekka for kvalitetsfødevarer, som hele lokalsamfundet vinder ved”,

Madoplevelser er et værdipolitisk samlingspunkt. Når gæsterne kommer hjem med en oplevelse af, at både producenter og restauratører brænder for en sag, er der stor sandsynlighed for, at oplevelsen rækker længere end eftersmagen i munden, mener han.

Det skaber holdninger. Og de smitter af på børnene. Vi kan se, at stadigt flere børn får et forhold til, at det er vigtigt at passe på vores klima. Det er den bedste investering, man kan gøre som kommune”, fortsætter Lars Lindskov.

I sommerhalvåret er 80% af alle grøntsagerne på spisekortet hos Comwell Roskilde lokalt produceret, og Rasmus Rasmussen afslutter;

”Det giver en helt anden stolthed. Jeg kan godt lide at være med til at gøre en forskel. Vores økologiske spisemærke er noget af det, jeg er mest stolt af. Vi tvinger os selv til at tænke ressourceforbrug ind i alt, hvad vi laver. Det gælder også at sikre minimalt madspild”,