Comwell

Roskilde madfestival fortsætter festen: gæsterne søger lokale madoplevelser

9/17/2019
Foto: wichmann+bendtsen

Mad og madkultur kan og bør spille en rolle i den grønne omstilling, der er nødvendig for vores klima. Gæsterne søger lokale gastro oplevelser!

Vi kan alle gøre en forskel ved at vælge lokale råvarer, spise måltider med jordforbindelse. Det er budskabet bag Roskildes madfestival RO:KOST, der sætter fokus på værdien af lokalt producerede fødevarer. Det er sjette år i træk, at en række af byens restauranter i uge 41 inviterer gæsterne til at nyde en middag baseret på lokalt producerede fødevarer.

I år serverer ti lokale restauranter i uge 41 to-retters menuer til 250 kroner stykket, som skal indeholde minimum fem lokalt producerede ingredienser.

Projektleder og turismekoordinator i VisitRoskilde Louise Faber, der de sidste fire år har været ankerkvinden bag madfestvalen siger:

”Med RO:KOST ønsker vi at sætte fokus på værdien af at spise sæsonbetonet og bæredygtigt, at vise gæsterne hvor rigt Roskilde-egnens lokale spisekammer er og inspirere til at tænke mere lokalt, når vi køberfødevarer”,

Lokale spiseoplevelser sælger

Der er god grund til at skrue op for de lokale spiseoplevelser. For gæsterne er vilde med at spise lokalt, og stadigt flere efterspørger klimamad og kigger efter lokalt producerede fødevarer, når de går ud og spiser.

I undersøgelsen International mad og gastroturister i Danmark, foretaget af Visit Denmark i 2018, svarer 83 procent af alle gastroturister på storbyferie, at de bevidst går efter at opleve lokal atmosfære, mens 40 procent svarer, at de vælger restauranter, der tilbyder lokale madoplevelser.

Den interesse mærker restauranterne i RO:KOST tydeligt. Gæsterne har i den grad taget festivalen til sig. Sidste år havde de første restauranter udsolgt efter en time. Da årets billetsalg startede i mandags, gik der bare tyve minutter, før den første måtte melde udsolgt:

”Jeg kan mærke, at restauranterne glæder sig til uge 41. RO:KOST giver dem anledning til at mødes og tale sammen om. Det understreger i den grad tanken bag festivalen: At mad er en stærk motor for meningsfulde fællesskaber. At mad ideelt set skaber sammenhængskraft og vigtige møder mellem mennesker, der vil gøre en forskel”.

Samtidig er madfestivalen og mødet om den fælles dagsorden med til at skabe et unikt fællesskab mellem restauratører i byen, som også resten af året bestræber sig på at give deres gæster lokale madoplevelser.

RO:KOST er et logomotiv! Alle vinder

Hele egnen får glæde af den udvikling, som madfestivalen RO:KOST med fokus på lokalt producerede fødevarer er logomotiv for, mener den konservative gruppeformand i Roskilde Byråd Lars Lindskov, der også er formand for udvalget for Erhverv, Vækst og Globalisering i Roskilde Kommune:

”Prioritering af lokalt producerede fødevarer styrker den lokale beskæftigelse, økonomi og sammenhængskraft. Når restauranterne handler lokalt, styrker de den samlede værdikæde, og i fællesskab rækker de dermed langt ud over kommunegrænsen og tiltrækker også gæster fra oplandet. RO:KOST understøtter dermed samhørighed, netværk og en større fortælling om Roskilde som mekka for kvalitetsfødevarer, som hele lokalsamfundet vinder ved”,

FAKTA: RO:KOST 2019

I år deltager 10 restauranter og de bruger tilsammen lidt over 40 lokale producenter i deres 2-retters RO:KOST-menuer.

 

Restauranter 2019:

Comwell Roskilde, Restaurant Mumm, Pipers Hus, Raadhuskælderen, Store Børs, Restaurant Upstairs, Restaurant Herthadalen, Herslev Bryghus, WHY Food and Cocktails og Grundsmag.

 

RO:KOST Madfestival løber af stablen i uge 41 fra 7.-13. oktober og billetter blev sat til salg 16. september 2019 på www.rokost.nemtilmeld.dk.

En billet inkl. to retter med mindst fem lokalt producerede råvarer for 250 kroner.