ROKOST madfestival

VisitRoskilde: Madfestivalen RO:KOST styrker fællesskabet mellem lokale restauratører

10/14/2019
Foto: VisitRoskilde

Endnu i år, 2019, har madfestivalen RO:KOST slået rekord i billetsalg. Festivalen er meget mere end en publikumssucces. Den skaber et stærkere fællesskab mellem restauratørerne, som alle vinder på.

Med temaet Jordforbindelse har den lokale madfestival RO:KOST endnu engang vist rekordmange gæster, at Roskilde og omegn er rig på lokalt producerede fødevarer, at byens restauranter sætter en ære i at hente råvarer hjem lokalt og insistere på, at madkultur kan og bør spille en rolle i den grønne omstilling, der er nødvendig for vores klima.

Men madfestivalen er også på andre områder en succes for byens restauranter. I mødet om RO:KOST har de lært hinanden at kende og fundet ud af, hvordan de kan hjælpe hinanden. Philip Færch, der driver restaurant Store Børs siger;

”RO:KOST har helt afgjort gjort en forskel og styrket fællesskabet mellem restauranterne. Vi er naturligt kommet i dialog med hinanden. Nu ringer jeg bare til Pipers Hus, hvis jeg har en forespørgsel på en begravelse, jeg ikke selv kan tage, eller smutter forbi hvis jeg mangler servietter. Det gjorde jeg ikke tidligere”,

Også hos restaurant Why Food and Cocktails oplever restauratør Nanna Ajslev, at festivalen har skabt blik for, hvor oplagt det er at hjælpe hinanden restauratører imellem, og at det gør en stor forskel; 

”Fx havde Mumm et bryllup, som de serverede middag for, men som de ikke havde samme mulighed for at servicere med fest og drinks og musik efterfølgende. Der var det oplagt, at de efter middagen sendte gæsterne op til os, så de kunne fortsætte bryllupsfesten her”

Vokser én, vokser flere
Det at blive klogere på, hvad hinanden står for, og at mødes om en fælles sag, gør det mere oplagt at ringe og bede om hjælp hos hinanden, oplever Kenneth og Pia Kmiecik, der i snart 20 år har drevet restaurant Mumm og forklarer; 

”Vi har mødt hinanden til et par møder og talt om projektet. Men alene det har gjort os klogere på hinanden og opbygget en tillid og forståelse af, at vi alle vinder ved at være kollegaer i stedet for konkurrenter”,

Det er i alles interesse, at de andre klarer sig så godt som muligt og at hjælpe hinanden til det. Ikke alene for det sociale fællesskabs skyld, men også på bundlinjen, mener Phillip Færch og fortæller; 

”Jo mere vi samarbejder, jo mere får vi ud af det alle sammen. Når det går godt for alle, vokser alle af det. Når én går ned, går flere ned. For gæsterne er det vigtigt ikke at opleve at køre forgæves efter en restaurantoplevelse. Det kræver en vis mængde restauranter”

Igen i år har VisitRoskildes madfestival slået sin egen rekord med et salg af 3116 billetter. I år med temaet jordforbindelse som omdrejningspunkt. Under festivalen har restauratørerne fået til opgave at sammensætte en menu, hvor minimum fem ingredienser er lokalt producerede fødevarer.

Mad og madkultur kan og bør spille en rolle i den grønne omstilling, der er nødvendig for vores klima, er restauratørerne enige om. Det gør den naturligt i Roskildes lokale spisekammer. Sådan kan mad være motor for meningsfulde fællesskaber.

Fakta om RO:KOST 2019

I år deltager 10 restauranter og de bruger tilsammen lidt over 40 lokale producenter i deres 2-retters RO:KOST-menuer

 

Restauranter 2019:

Comwell Roskilde, Restaurant Mumm, Pipers Hus, Raadhuskælderen, Store Børs, Restaurant Upstairs, Restaurant Herthadalen, Herslev Bryghus, WHY Food and Cocktails og Grundsmag.

 

RO:KOST Madfestival løber af stablen i uge 41 fra 7.-13. oktober og billetter blev sat til salg 16. september 2019 på www.rokost.nemtilmeld.dk.

En billet inkl. to retter med mindst fem lokalt producerede råvarer for 250 kroner.